Sender - Budskap - Mottaker.
2) De ulike leddene i prosessmodellen er;
Dekoding og koding.
Støy (alt kan være støy)
For eksempel, kan det være støy i dekodingen som gjør at mottakeren ikke forstår hva senderen prøvde og kommunisere.
Støy kan være alt. Det er alt som hindrer budskapet.
Dekoding og koding; Hvordan man kan forstå budskapet, og hvordan man lager det.
3)En målgruppe er hvilken gruppe mennesker budskapet skal nå. For eksempel er målgruppen til en lekebutikk barn, eller en reklame for alkohol for voksne. Hvis man skal reklamere en Heavy Metal konsert, så er ikke målgruppen babyer eller pensjonister.
4a) EKS:
Protest mot dødsstraff.(I Amerika)
Målgruppe/Mottaker: den Amerikanske Staten.
Kanal/Medium: Alt fra sosiale medier til plakater og taler.
Sender: Protestantene.
4b) Budskapet er at det er feil med dødsstraff. At det er feil, og u-humant. Jeg oppfatter det som at senderene er rasende og triste at så mange mennesker har blitt drept i fengslene i landet.
5a) Støy: Alt som hindrer budskapet å nå mottaker.
5b) Eksempler på støy i de forskjellige leddene.
Sender: Kle seg distraherende.
Koding/Dekoding: Hvis budskapet er på et annet språk.
Medium: Hvis det er tekniske feil, som feks snøete skjerm på en tv.
Mottaker: Hvis noe har skjedd som gjør at mottakeren er distrahert som feks; brudd i forhold, død av familiemedlem etc.
No comments:
Post a Comment